LATAR BELAKANG
Konsep Amalan 5S mula diperkenal kepada syarikat-syarikat di negara
Jepun pada awal tahun 1980an. Amalan 5S ialah kaedah atau alat pengurusan yang
boleh mewujudkan persekitaran di tempat kerja berkualiti yang selesa, kemas dan
selamat di dalam organisasi dan menentukan kepatuhan kepada piawaian serta
dapat memupuk usaha penambahbaikan yang
berterusan. Di Malaysia, konsep Amalan 5S mula diperkenalkan pada pertengahan
tahun 1980an dan telah dipraktikkan dalam sektor swasta terutama
syarikat-syarikat multi-nasional. Kini banyak agensi-agensi Perkhidmatan Awam
mengamalkan Amalan 5S malah ada di kalangannya telah mendapat pengiktirafan
menerusi persijilan daripadaPerbadanan Produktiviti Malaysia (MPC).
KONSEP AMALAN 5S
Amalan 5S merupakan alat pengurusan persekitaran berkualiti yang
dipelopori oleh Jepun dengan penumpuan kepada lima (5) langkah tindakan
pelaksanaan yang bermula dengan huruf awalan ‛S‟ yang bermatlamatkan pengurusan
amalan kebersihan yang bersistematik. Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan
Shitsuke adalah perkataan Jepun yang diringkaskan menjadi 5S. Dalam Bahasa
Melayu memberi maksud Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal.
Amalan 5S adalah asas peningkatan kualiti dan produktiviti yang
berkesan kerana:
1. Mewujudkan persekitaran tempat kerja yang berkualiti dan produktif;Hasil
kebersihan, kekemasan dan keselamatan yang nyata.
2. Lebih banyak idea kreatif dan inovatif diketengahkan oleh pekerja
untuk penyelesaian masalah dan penambahbaikan;
3. Semua pekerja akan lebih berdisiplin dan beretika untuk
menghasilkan prestasi kerja yang lebih baik;
4. Operasi di tempat kerja lebih senang, pantas dan selamat;
5. Membina budaya kerja dan nilai bersama yang cemerlang; dan
6. Menjadi kebanggaan semua pekerja dan meningkatkan imej organisasi.
Prinsip Amalan 5S
1. Sisih (Seiri):
Menyisih dan melupuskan (membuang) barang yang tidak perlu di tempat
kerja. Sisih merupakan satu proses kerja mengasing barangan yang diperlukan dan
tidak diperlukan daripada sekumpulan barangan di tempat kerja. Proses
pengasingan ini membantu dalam menentukan barangan yang diperlukan pada masa
sekarang atau masa hadapan dan perlu disimpan di tempat penyimpanan yang
ditetapkan. Barangan yang tidak diperlukan akan dilupuskan.
2. Susun (Seiton):
Menyusun dan menyimpan barang dengan kemas, mudah diambil dan disimpan
semula di tempatnya. Menyusun dan melabel dilakukan setelah kesemua barangan
yang tidak perlu diasingkan. Susunan barangan dilakukan mengikut kumpulan yang
sama. Tujuan utama menyusun ialah:
· menjimatkan penggunaan
ruang;
· penyimpanan barangan
lebih kemas dan teratur; dan
· memudahkan proses
mengesan dan mendapatkan barangan pada masa akan datang.
3. Sapu (Seiso):
Mencuci atau membersihkan tempat kerja dengan rapi supaya tiada habuk,
kotoran di atas lantai, mesin, peralatan dan persekitaran tempat kerja.
Persekitaran yang bersih diperlukan oleh semua peringkat pekerja untuk
merasa selesa dan ceria apabila bekerja. Selain meningkatkan kecekapan kerja,
menyapu juga boleh mempertingkatkan tahap keselamatan di tempat kerja dan
peralatan yang digunakan. Tujuan menyapu untuk menghilangkan habuk atau
kekotoran yang melekat di lantai, mesin di tempat kerja atau barang-barang yang
telah disisih dan disusun. Satu senarai semak hendaklah diletakkan untuk
menjadi panduan kepada pekerja tentang apa yang harus dilakukan pada masa akan
datang dalam aktiviti ini. Menjadi keperluan tempat/peralatan/kawasan yang
disapu/dibersih pada setiap masa dengan jadual penyelenggaraan yang berkesan.
4. Seragam (Seiketsu):
Mematuhi piawaian persekitaran berkualiti di tempat kerja bagi
memastikannya bersih dan teratur sepanjang masa. Seragam hanya dapat dilakukan
setelah aktiviti sisih, susun, dan sapu telah disempurnakan. Seragam atau
mengekalkan kebersihan tempat kerja pada tahap asal adalah penting supaya
segala usaha yang dilakukan dalam tiga aktiviti terdahulu tidak menjadi
sia-sia. Aktiviti yang dilakukan sendiri oleh setiap pekerja akan menyemai
sifat kekitaan dan cintakan kebersihan di tempat kerja. Panduan diperlukan
untuk dipatuhi oleh pekerja bagi menjamin kualiti dan piawaian yang telah
ditentukan. Antaranya ialah Standard Operation Procedure
5. Sentiasa Amalkan (Shitsuke):
Melatih pekerja berdisiplin untuk mengamalkan sistem Amalan 5S secara
berterusan supaya menjadi tabiat dan budaya kerja berkualiti dalam organisasi
Budaya kerja cemerlang dapat dibangunkan dengan mematuhi panduan dan
piawaian yang telah ditentukan. Setiap pekerja perlu faham, patuh, berusaha dan
mengamalkan penjagaan kebersihan organisasi serta tempat kerja. Amalan
kebersihan ini dapat disemai dalam diri individu dengan memberi tunjuk ajar
menerusi program latihan secara berkala.
No comments:
Post a Comment